Estońscy strażacy postawili na Polskę – SZCZĘŚNIAK dostarczy 46 nowoczesnych pojazdów ratowniczo-gaśniczych

Bielska firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. w 2024 roku pozyskała duży kontrakt na dostawę 46 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych do Estonii. To kolejny przykład na to, że polska technologia i jakość zdobywa uznanie w Europie. Estończycy docenili nie tylko parametry techniczno-taktyczne oferowanych pojazdów, ale też podejście producenta – otwartość na współpracę projektową i elastyczność.

Estonia, kraj o powierzchni 45 200 km² i zaledwie 1,4 mln mieszkańców, zamówiła u bielskiego producenta nową serię pojazdów pożarniczych, które będą dostosowane do lokalnych warunków. Wcześniej podobne zamówienia do Estonii realizowały inne europejskie firmy, ale to SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. okazał się najlepszym wyborem.

Nowoczesna technologia i pełne wyposażenie

Bazą dla pojazdów jest terenowe podwozie Scania P450 XT (4×4) z silnikiem o mocy 331 kW (450 KM). Jego moc jest przenoszona za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów Allison Transmission (6+1). Kabina typu CP28L mieści sześciu ratowników w układzie 1+1+4 i zapewnia wysoki komfort pracy – fotele z zagłówkami, trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa i miejscami na mocowanie aparatów powietrznych.

Zabudowa została wykonana z lekkich, trwałych materiałów – profili oraz blach aluminiowych. Charakteryzuje się obniżoną wysokością, co poprawia ergonomię i dostęp do sprzętu. Jest to niespotykane jak dotychczas rozwiązanie zabudowy w pojazdach o napędzie na obydwie osie. W nadwoziu znajduje się siedem skrytek sprzętowych, zamykanych żaluzjami aluminiowymi. Każdy centymetr przestrzeni został wykorzystany na hydrauliczne narzędzia ratownicze, sprzęt ratowniczy, węże i armaturę i zapasowe butle powietrzne.

W samochodach zastosowano innowacyjny system gaśniczo-tnący Coldcut Cobra, który wykorzystuje wodę pod ciśnieniem 300 barów z dodatkiem ścierniwa, osiągając prędkość 720 km/h. Dzięki temu możliwe jest cięcie i gaszenie nawet przez ściany.

Sprawność i wydajność w każdych warunkach

Pojazdy zostały wyposażone w polipropylenowy zbiornik na wodę o pojemności 2800 litrów i środek pianotwórczy – 200 litrów. Zastosowano izolację termiczną, falochrony i elektroniczne wskaźniki poziomu napełnienia. Autopompa, o wydajności 3000 l/min przy 10 barach, przystosowana jest do pracy z wodą morską. System „Pneuvac” automatycznie odpowietrza układ w razie spadku ciśnienia.

Układ wodno-pianowy obejmuje, aż siedem nasad ssawnych – zgodnie z estońskimi wymaganiami – i umożliwia pracę w standardach GOST i STORZ. Obsługę ułatwia zintegrowany panel sterujący w systemie Can-Bus oraz ekran LCD. Cały przedział pompowy jest ogrzewany.

Na dachu – pokrytym antypoślizgową powierzchnią – znajdują się dodatkowe schowki, skrzynie i drabiny. Maszt oświetleniowy o wysokości 5 metrów umożliwia działania w nocy, a pojazd ponadto wyposażono również w system ostrzegawczy z oświetleniem LED oraz reflektorami pola pracy.

Polska jakość zyskuje uznanie

Zgodnie z zamówieniem odbiorcy, każdy z pojazdów wyposażony został przenośną stację meteo. Realizacja projektu od koncepcji do przeprowadzonych testów prototypu w Estonii trwała kilka miesięcy i zakończyła się sukcesem. To kolejne potwierdzenie, że firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to nie tylko uznana marka w Polsce, ale  poważny gracz na rynku europejskim.

Exit mobile version