Średni samochód ratowniczo-gaśniczy MAN 18.320 4×4 został wprowadzony do oferty firmy SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. w 2023 roku. Pierwszym użytkownikiem nowego modelu została jednostka OSP Kolnica (2633) z województwa podlaskiego. To zaawansowana konstrukcja dla służb ratowniczych, łącząca solidne osiągi z przemyślanymi rozwiązaniami technicznymi i dużym zakresem konfiguracji.
Pojazd wyposażony jest w ergonomiczną, czterodrzwiową kabinę brygadową. Pod maską pracuje silnik wysokoprężny o mocy 245 kW (320 KM), współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Napęd 4×4 z dołączanym przednim mostem pozwala efektywnie dostosować się do warunków terenowych. Szerokie ogumienie przednie 385/85 R22.5 gwarantuje dobrą przyczepność i zmniejszony nacisk na grunt.
Zbiorniki mieszczą 4000 litrów wody oraz 400 litrów środka pianotwórczego. Wykonane są z materiałów kompozytowych lub na życzenie – z polipropylenu. Zbiornik osadzony został w ogniowo ocynkowanej ramie pośredniej, co obniża środek ciężkości i zabezpiecza przed korozją. Elastyczne połączenia umożliwiają bezpieczną pracę konstrukcji w terenie.
To, co wyróżnia ten pojazd, to dopuszczalna masa całkowita 18 000 kg – poziom typowy dla pojazdów ciężkich, lecz tutaj wykorzystany w samochodzie średnim. Konkurencja stosuje takie podwozia wyłącznie w segmencie ciężkim. SZCZĘŚNIAK proponuje je także w średnim, świadomie zwiększając rezerwę ładowności. W tym przypadku rezerwa masy wynosi aż 12%, co bezpośrednio wpływa na trwałość i stabilność zawieszenia w czasie intensywnej eksploatacji.
Sercem” zabudowy pożarniczej jest dwuzakresowa autopompa pożarnicza klasy premium Godiva P2A 2010. To sprawdzona w każdych warunkach autopompa osiągająca wydajność 2800 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub alternatywnie 400 l/min przy 40 barach. Obsługę ułatwia intuicyjny zintegrowany panel sterujący w systemie Can-Bus oraz ekran LCD. Umożliwia ona podawanie środków gaśniczych do nasad tłocznych zlokalizowanych w bocznych skrytkach. Lub za pomocą działka dachowego (opcjonalnie zderzakowego) czy linii szybkiego natarcia.
Samochód cechuje się nowoczesnymi ergonomicznymi rozwiązaniami, łatwością w obsłudze i dynamiką podczas działań. To nowoczesne narzędzie w rękach strażaków dające gwarancję pełnego bezpieczeństwa i pełnego wykorzystania przez nich parametrów techniczno-taktycznych tego nowoczesnego wozu.
Zastosowano nowoczesne technologie – m.in. magistralę CAN, która umożliwia monitorowanie i zarządzanie systemami pojazdu w czasie rzeczywistym. Standardowo pojazd wyposażony jest w ręczne działko dachowe, a opcjonalnie dostępne jest również działko zderzakowe. Szeroki zakres kompletacji obejmuje m.in. wyciągarkę (na przednim zwisie, a w razie potrzeby – na tylnym), kamery 360°, różne układy szafek kabinowych i aranżacje skrytek. Firma duży nacisk kładzie na ergonomię i bezpieczeństwo – dlatego oferowane rozwiązania są trwałe i przyjazne użytkownikom.
Zabudowa została opracowana i wykonana przez firmę SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. – to przykład nowoczesnej inżynierii. Lekka, modułowa, aluminiowa konstrukcja zapewnia odporność na ekstremalne warunki i długowieczność.
Warto dodać, że SZCZĘŚNIAK to firma z 33-letnią tradycją, działająca w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Jako pierwsza w branży w Polsce wdrożyła system zarządzania jakością oparty o normy ISO. To firma rodzinna, oparta w 100% na polskim kapitale.
Podwozie MAN TGM, na którym oparty jest pojazd, to jedyne komercyjne podwozie ciężarowe produkowane w Polsce – w nowoczesnym zakładzie MAN Trucks w Niepołomicach. Dzięki temu polskie jednostki ratownicze otrzymują w pełni dopracowany, krajowy produkt – tworzony w Polsce, z myślą o polskich służbach.