Pożary samochodów elektryków rzadziej niż spalinowych. Nowe dane

KM PSP Gdańsk

Pożary samochodów elektrycznych w przeliczeniu na 1000 pojazdów zdarzają się rzadziej niż w przypadku samochodów spalinowych – wynika z najnowszego Raportu Bezpieczeństwa Pożarowego EV.

Według opublikowanych danych od stycznia do końca września 2025 roku straż pożarna odnotowała 40 pożarów samochodów elektrycznych i 79 samochodów hybrydowych, w tym samym czasie pożarów samochodów spalinowych było 7379.  Natomiast ogółem od 2020 roku pożarów elektryków było zaledwie 104, a spalinowych ponad 53 tysiące.

Wskaźnik pożarów samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosi 0,356 na 1000 zarejestrowanych pojazdów i pozostaje zbliżony, a nawet nieznacznie niższy niż w przypadku samochodów spalinowych – 0,359.

W dyskusji o bezpieczeństwie pożarowym pojazdów elektrycznych często pojawia się argument, że obecne wskaźniki są niskie tylko dlatego, że elektryków jest jeszcze niewiele, a wraz ze wzrostem ich liczby wzrośnie też liczba pożarów. Dane temu przeczą. Analiza rynku norweskiego z 2024 r. gdzie samochody elektryczne stanowią już ponad 28% całej floty pokazuje, że pojazdy BEV płoną ponad sześciokrotnie rzadziej niż auta spalinowe. W Polsce obserwujemy podobny trend: mimo systematycznego wzrostu liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, wskaźnik pożarów pozostaje stabilny i niższy względem samochodów spalinowych (0,356 dla BEV wobec 0,359 dla aut spalinowych). Analizując doniesienia medialne, odnosi się czasem wrażenie, że pożary elektryków to codzienność, tymczasem 100 takich przypadków odnotowano dopiero po upływie 69 miesięcy. To dowód, że rozwój elektromobilności nie zwiększa ryzyka pożarowego, a jestem przekonany, że wraz z dojrzewaniem rynku, rozwojem technologii i doświadczeniem służb, bezpieczeństwo użytkowania pojazdów elektrycznych tylko wzrośnie – mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research & Consulting.

Według danych opublikowanych przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności średni czas akcji gaśniczej związanej z pożarem samochodu elektrycznego to blisko 3 godziny.

Exit mobile version