Najnowszym, a zarazem największym z gamy pojazdów oferowanych i produkowanych przez firmę SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. jest ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy.
Uwagę zwracają jego parametry techniczno-taktyczne, w tym wielkość obsady. Wyróżnia nowoczesna zabudowa z linii EVO oraz niedostępny do tej pory na rynku u innych producentów tak mega duży zbiornik na środki gaśnicze. Wykonany z kompozytu pozwala na jednoczesne przewiezienie aż 10 000 litrów wody i 1000 litrów środka pianotwórczego.
Specyfika akcji ratowniczych wymaga najwyższej klasy niezawodnego sprzętu. Samochody ratowniczo-gaśnicze opuszczające bramy bielskiego producenta SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wyróżniają się spośród innych dostępnych na rynku pojazdów pożarniczych wysokimi parametrami technicznymi, a jednocześnie funkcjonalnością i łatwością obsługi.
Najnowszy pojazd będący w portfolio tej firmy to prawdziwy gigant w tej klasie pojazdów, a zarazem największy z największych z obecnie dostępnych na polskim rynku zabudów pozwalających na transport jednocześnie tak dużej ilości środków gaśniczych.
Sprawdzone, solidne, niezawodne podwozie
Pod zabudowę wykorzystano sprawdzone i cenione przez strażaków na całym świecie, trzyosiowe podwozie Scania P450B6X6NZ, zaprojektowane z myślą o ekstremalnych warunkach pracy.
Pod maską tego potężnego pojazdu znajduje się dynamiczna jednostka napędowa generująca imponującą moc 331 kW (450 KM). Zapewnia ona największą dynamikę pośród wszystkich pojazdów dostępnych na rynku. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego układu Twin-SCR napęd spełnia rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6e.
Moc przenoszona jest na wszystkie osie za pośrednictwem sześciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów, zapewniającej niezawodne przyspieszenie nawet w najtrudniejszych warunkach.
Podwozie to prawdziwy fundament niezawodności. Wszystkie osie wyposażono we wzmocnione zawieszenie mechaniczne. Dodatkowo wszystkie osie wyposażone są w blokady mechanizmów różnicowych oraz blokadę między-mostową, co znacząco zwiększa przyczepność na trudnym terenie.
Z kolei złącze Rettbox-air umożliwia podłączenie zasilania z zewnętrznego źródła 230 V, a także sprężonego powietrza aby układ hamulcowy zawsze był gotowy do działania, nawet podczas postoju w strażnicy.
Ten pojazd to nie tylko wyjątkowy samochód gotowy do działania w każdej chwili, niezależnie od warunków.
Linia EVO – nowa jakość w klasyce pożarniczego rzemiosła
Po latach konsekwentnego rozwoju konstrukcji i funkcjonalności, firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wprowadza na rynek nową serię zabudów pożarniczych EVO. To nowa jakość w klasyce pożarniczego rzemiosła. To nie tylko nowy model, a ewolucja, która zamyka jeden z rozdziałów w historii pojazdów ratowniczych marki SZCZĘŚNIAK i otwiera kolejny, definiując nową estetykę i podejście do projektowania.
EVO to efekt wieloletnich prac skoncentrowanych na tym, co często pozostaje niewidoczne na pierwszy rzut oka. To jakość, ergonomia i funkcjonalność. Podczas gdy inni producenci skupiają się przede wszystkim na stylistyce i efektownym wyglądzie zewnętrznym, SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. opracował i wprowadził do produkcji to, co najważniejsze z perspektywy strażaka: solidną konstrukcję, przemyślany układ przestrzeni ładunkowej, trwałość materiałów, niezawodność działania oraz intuicyjną obsługę.
Linia EVO wprowadza szereg istotnych zmian stylistycznych, w tym: smuklejsze, bardziej dynamiczne linie nadwozia, nowy projekt lamp i elementów oświetleniowych, zintegrowane osłony oraz nowoczesne drabinki boczne oraz nowe warianty wyposażenia i konfiguracji modułów, dostępne w formie kompletnych pakietów.
EVO to kwintesencja dojrzałości inżynierskiej. To połączenie sprawdzonych technologii z nowym jakościowo designem. Nowa zabudowa to w dalszym ciągu niezawodne narzędzie pracy strażaka, ale teraz w formie, która odpowiada wymaganiom XXI wieku. Nowoczesne, profesjonalne i reprezentacyjne.
Zastosowanie linii EVO w pełni ergonomicznym nadwoziu pożarniczym najnowszej Scanii to zarazem symboliczne podkreślenie filozofii firmy SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o „najpierw funkcja, potem forma – ale jedno nigdy kosztem drugiego”.
Modułowa zabudowa
Ergonomiczna zabudowa pożarnicza pojazdu składa się z trzech modułów: modułu sprzętowego, modułu zbiorników na środki gaśnicze oraz modułu pompowo-sprzętowego.
Poszczególne moduły zabudowy osadzono na ramie pośredniej wykonanej ze stali konstrukcyjnej zabezpieczonej przed korozją poprzez galwanizację. Rama ta składa się z dwóch podłużnic w formie ceowników, połączonych poprzeczkami wykonanymi z blach stalowych o podwyższonej wytrzymałości. Taka konstrukcja zapewnia odpowiednią sztywność oraz umożliwia efektywne krzyżowanie osi i poruszanie się pojazdu w trudnym terenie, także podczas pokonywania przeszkód.
Szkielet pierwszego i ostatniego z tych modułów wykonano ze spawanych profili aluminiowych, natomiast ich poszycie zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne wykonane zostało z blach aluminiowych.
W konstrukcji zabudowy przewidziano pięć skrytek. Po dwie zlokalizowane z każdej strony oraz jedną umieszczoną z tyłu. Są zamykane żaluzjami aluminiowymi. Pod bocznymi skrytkami pierwszego i ostatniego modułu na dole zamontowano odchylane do dołu aluminiowe podesty robocze.
Największy z największych
Scanię wyposażono w „gigantyczny” zbiornik na środki gaśnicze. To obecnie pojazd z największą na polskim rynku możliwością przewozu środków gaśniczych. Wykonany został z kompozytu GRP i umieszczony w centralnej części zabudowy, przed modułem pompowo-sprzętowym. Jego pojemność pozwala na jednoczesny transport 10 000 litrów wody i 1000 litrów środka pianotwórczego. Umieszczony został nisko w zabudowie w celu uzyskania większej stateczności wozu. Mocowanie w ramie pośredniej zapewnia najlepsze położenie środka ciężkości na rynku.
Dach każdego z modułów pełni funkcję podestu roboczego. Wejście na niego zapewnia składana drabinka aluminiowa zamocowana na tylnej ścianie zabudowy. Krawędzie zabezpieczające podest tworzą burty będące przedłużeniem bocznych ścian modułów.
Prowadzenie akcji gaśniczej wspomaga zamontowane na nim w tylnej jego części działko wodno-pianowe o wydajności 800 – 3200 l/min. Opcjonalnie istnieje możliwość zamontowania działka wodno-pianowego o wyższych parametrach osiągającego wydajność 4000 l/min. Umieszczenie działka na dachu zabudowy pozwala na szybki do niego dostęp oraz na dogodne nim operowanie.
Działania ratownicze w nocy usprawnia zainstalowany pneumatyczny maszt oświetleniowy z umieszczonymi na nim reflektorami o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.
Nowoczesna kabina załogowa – ergonomia i funkcjonalność w służbie ratownictwa
Współczesne pojazdy ratowniczo-gaśnicze projektowane są z myślą nie tylko o osiągach i funkcjonalności technicznej, ale również o bezpieczeństwie i komforcie pracy załogi. Sześcioosobowy zastęp stanowiący załogę „dziesiątki” ma do swojej dyspozycji jednomodułową kabiną brygadową typu CP28L. Została wyposażona w nowoczesne rozwiązania z zakresu ergonomii oraz bezpieczeństwa. Wejście do wnętrza możliwe jest poprzez trzy stopnie, każdy z nich posiada własne oświetlenie. To ukłon w stronę pracy w warunkach ograniczonej widoczności.
Fotele kierowcy i dowódcy zaprojektowano z myślą o długotrwałym komforcie użytkowania. Oprócz bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa, siedziska te oferują regulację wysokości, odległości od pulpitu, kąta nachylenia oparcia oraz tłumienia drgań.
W tylnej części kabiny znajdują się cztery dodatkowe miejsca siedzące dla członków załogi. Każde z nich wyposażono w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, podnoszone zagłówki oraz uchwyty do mocowania jedno-butlowych aparatów powietrznych. Między rzędami siedzeń umieszczono praktyczną szafkę na drobny sprzęt operacyjny.
Zarówno funkcjonalność, jak i bezpieczeństwo, zostały potraktowane priorytetowo.
W kabinie alternatywnie znalazł się również joystick. Znajduje się on w centralnej części pomiędzy przednimi fotelami. Służy do zdalnego sterowania umieszczonym przed kabiną zderzakowym działkiem wodno-pianowymi. Może ono zostać dodatkowo zamontowane w zależności od potrzeb zamawiającego. Jego posiadanie zwiększa możliwości taktyczne pojazdu oraz zapewnia szybkie i wygodne podanie 1600 l/min wody na źródło pożaru.
Komfort termiczny zapewnia klimatyzacja fabryczna oraz niezależne ogrzewanie postojowe, umożliwiające utrzymanie odpowiednich warunków wewnątrz pojazdu niezależnie od pory roku czy warunków zewnętrznych.
Zamontowanie z przodu wyciągarki linowej z napędem elektrycznym gwarantuje uniwersalność operacyjną pojazdu. Urządzenie to ma siłę uciągu wynoszącą 9979 kg.
„Serce” pojazdu
Skuteczną walkę z pożarem gwarantuje konstrukcja i wyposażenie modułu autopompy, która znajduje się w tylnej części pojazdu. Jego podstawowym elementem jest dwustopniowa autopompa klasy premium Godiva P21A 6010 wraz z panelem sterowniczym oraz automatycznym urządzeniem zasysającym. Może ona być zasilana ze zbiornika własnego lub ze źródeł zewnętrznych. Jej wydajność to 6100 l/min przy niskim ciśnieniu 8 barów lub alternatywnie 379 l/min przy wysokim ciśnieniu 40 barów. Autopompa ma sześć nasad tłocznych, w tym cztery 75 mm i dwie 110 mm, cztery zasilania hydrantowego po dwie 75 i 110 mm, a także cztery nasady ssawne.
Linia szybkiego natarcia pozwala na dziesięciokrotne zmniejszenie zużycia środka gaśniczego. Zamontowanie automatycznego dozownika środka pianotwórczego umożliwia uzyskiwanie stężeń 3% i 6% w całym zakresie wydajności pompy i podawanie piany na wszystkie nasady tłoczne.
Dobre bo Polskie
Warto zaznaczyć, że SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to firma z 33-letnią tradycją, działająca w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Jako pierwsza w branży w Polsce wdrożyła system zarządzania jakością oparty o normy ISO. To firma rodzinna, oparta w 100% na polskim kapitale.
Systematycznie rozwija swoją ekspansję międzynarodową, będąc jednocześnie liderem rynku krajowego z 28% udziałem w segmencie średnich i ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych.




















