Pod zabudowę pojazdów klasy ciężkiej kategorii uterenowionej służy cenione przez strażaków na wszystkich kontynentach dwuosiowe podwozie Scania P450 (4×4) linii XT. Podwozia to jest wyposażone w solidne zespoły napędowe, zapewniające wysoką dyspozycyjność i ekonomikę paliwową, a także doskonałe właściwości jezdne w najtrudniejszych warunkach.
Kluczowe podwozie
W ofercie firmy SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. dedykowanej dla jednostek ochotniczych straży pożarnych i Państwowej Straży Pożarnej znajduje się pełna gama ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych.
Wśród nich na uwagę zasługuje pojazd klasy ciężkiej kategorii uterenowionej z zabudową podwozia Scania P450B4X4HZ linii XT cenionego przez strażaków na wszystkich kontynentach.
Wyzwania stawiane pojazdom tej klasy wymagają trwałości, wielkiej mocy i doskonałej zdolności ruszania pod górę. Podwozia Scania są wyposażone w solidne zespoły napędowe zapewniające wysoką dyspozycyjność i ekonomikę paliwową, a także doskonałe właściwości jezdne w najtrudniejszych warunkach.
Podwozie Scania P450B4X4HZ linii XT to obecnie jedno z najlepszych i najwyżej ocenianych podwozi w tej klasie pojazdów eksploatowanych przez strażaków. Jego napęd gwarantuje wysokoprężna dynamiczna jednostka napędowa osiągająca moc maksymalną 331 kW (450 KM). Zapewnia ona największą dynamikę spośród wszystkich obecnie dostępnych pojazdów w tej klasie dostępnych na rynku.
Za przekazywanie mocy na obie osie odpowiada zautomatyzowana bez pedału sprzęgła zsynchronizowana dwunastobiegowa skrzynia biegów (12+2). Podwozie wyposażono w blokady mechanizmów różnicowych obu osi oraz blokadę między mostową.
Kabina na miarę potrzeb
Dla sześcioosobowej obsady przewidziano obszerną ergonomiczną klimatyzowaną i jednomodułową, w pełni bezpieczną kabinę brygadową.
W tylnej części kabiny znajdują się miejsca dla czterech strażaków. Siedziska wyposażone zostały w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, podnoszony zagłówek oraz miejsce z mocowaniem na jedno-butlowe aparaty powietrze. Pomiędzy przednimi fotelami, a fotelami dla załogi umieszczono szafkę na hełmy i drobny sprzęt.
Kierowca ma do dyspozycji czytelny czterocalowy panel kontrolny informujący o poziomie w zbiornikach środków gaśniczych (woda, środek pianotwórczy), otwarciu skrytek lub podestów, a także wysuniętym maszcie oświetleniowym. Ponadto umożliwia on sterowanie oświetleniem pola pracy, zaworem głównym pojazdu oraz czterema zraszaczami umieszczonymi z przodu i tyłu pojazdu. Obraz z zamontowanej kamery cofania wyświetlany jest na siedmiocalowym wyświetlaczu.
Z przodu, na podstawie cynkowanej na gorąco przystosowanej do holowania pojazdu, zamontowana została wyciągarka elektryczna o uciągu 9979 kg z liną o długości 28 m.
Cechą pojazdów linii XT jest masywny stalowy zderzak, wypuszczony na 150 mm, umożliwiający pokonywanie przeszkód. Wykonana ze stali konstrukcyjnej rama pomocnicza, umieszczona pomiędzy podwoziem, a aluminiową zabudową pożarniczą o konstrukcji ażurowej, zapewnia zdolność pojazdu do krzyżowania osi oraz poruszania się w ciężkim terenie, czy też pokonywania przeszkód, takich jak chociażby wysokie krawężniki. Jest ona wykonana ze stali konstrukcyjnej zabezpieczonej antykorozyjnie przez galwanizację.
Ergonomiczne nadwozie
Szkielet nadwozia pożarniczego to konstrukcja samonośna, wykonana ze spawanych profili aluminiowych. Zastosowany system modułowy daje możliwość unifikacji elementów zabudowy i zapewnia jej powtarzalność. Poszycie wewnętrzne nadwozia wykonane jest z blachy anodowanej, a zewnętrzne z lakierowanej blachy aluminiowej.
Taka konstrukcja ma najlepszy współczynnik wytrzymałości w stosunku do masy, w porównaniu do jakiejkolwiek innej technologii dostępnej obecnie na rynku. Zapewnia to wieloletnią bezproblemową eksploatację i łatwość naprawy w przypadku uszkodzeń mechanicznych.
W zabudowie przewidziano pięć skrytek sprzętowych. Daje to maksimum pojemności zabudowy sprzętowej zapewniając głębokość 600 mm każdej ze skrytek. Wewnątrz umieszczone zostały półki oraz wysuwane szuflady i podesty, umożliwiające przewóz armatury i sprzętu. Skrytki zamykane są wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi. Pod każdą boczną skrytką montowane są odchylane do dołu podesty robocze. Ich konstrukcja zapewnia nośność 380 kg. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podesty mają dodatkowe boczne oświetlenie LED (na krawędzi). Zbiornik paliwa umieszczony jest poza zabudową, co zwiększa pojemność skrytek sprzętowych.
Każdy z pojazdów w standardzie ma podnoszoną belkę przeciwnajazdową.
Płaski dach nadwozia, z wbudowanym oświetleniem, został wykonany w formie podestu roboczego. Krawędzie zabezpieczające stanowią nakładki stanowiące przedłużenie bocznych ścian nadwozia. W standardzie, każdy samochód ma zamontowaną skrzynię aluminiową oraz mocowania na drabinę pożarniczą i odcinki węży ssawnych.
W tylnej części umieszczone zostało ręcznie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności regulowanej od 800 do 3200 l/ min i zasięg rzutu 60 m.

Rezerwuar środków gaśniczych na kołach
Wykonany z materiałów kompozytowych zbiornik na środki gaśnicze został umieszczony w środkowej części zabudowy. Pozwala on na dostarczenie na miejsce pożaru, aż 7000 litrów wody. Daje to wyjątkowe możliwości taktyczne.
Zbiornik środka pianotwórczego stanowi integralną część zbiornika na wodę i ma pojemność 700 l. Zbiornik jest nisko umieszczony w zabudowie na ramie pośredniej, w celu uzyskania większej stateczności i bezpieczeństwa pojazdu.
„Serce pojazdu”
W znajdującym się w tylnej części zabudowy przedziale pompowo-sprzętowy zamontowano dwustopniową autopompę klasy premium Godiva P2A 4010. To obecnie jedna z najlepszych autopomp dostępnych na rynku. Jej parametry techniczno-taktyczne pozwalają na podawanie 5271 l/min wody przy ciśnieniu 8 barów lub 390 l/min przy ciśnieniu 40 barów.
Odporny na korozję układ wodno-pianowy wykonany został ze stali nierdzewnej i zbrojonej gumy. Jego konstrukcja umożliwia całkowite odwodnienie układu przy użyciu zaworów. Dozownik środka pianotwórczego zapewnia uzyskiwanie stężeń 3% i 6%.
Wsparcie strażaków
Załoga ma do dyspozycji umieszczone w tylnej skrytce po prawej stronie linię szybkiego natarcia. Składa się ono ze zwijadła z napędem elektrycznym z nawiniętym na nie gumowym wężem wysokociśnieniowy o długości 60 metrów, zakończonym prądownicą wodno-pianową o regulowanej wydajności z prądem zwartym lub rozproszonym.
Z kolei wsparciem działań w nocy jest wysuwany pneumatycznie maszt oświetleniowy o wysokości 5,2 m z zamontowanymi z reflektorami LED o łącznym strumieniu świetlnym 36 000 lm.
Bezpieczeństwo numerem jeden
Pożarnicza Scania, z uwagi na swoje przeznaczenie, musi być doskonale widoczna podczas jazdy alarmowej. To niezbędny warunek, aby zapewnić bezpieczeństwo jego załodze i innym użytkownikom ruchu drogowego. Dlatego w standardzie, samochody firmy SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne mają belkę sygnalizacyjną, dziesięć niebieskich punktów świetlnych LED oraz sygnały pneumatyczne.
Pojazd posiada aktualne Świadectwo Dopuszczenia CNBOP PiB nr 5765/2025.
Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. jest liderem w produkcji pojazdów specjalistycznych w Europie środkowo-wschodniej. To sprawdzony i wiarygodny producent i dostawca nowoczesnych, budowanych z wykorzystaniem najnowszych technologii i materiałów pojazdów pożarniczych. Początki tej rodzinnej firmy sięgają 1992 roku.
Firma, od ponad trzech dekad, koncentruje się na branży Automotive, opracowując, produkując i dostarczając zaawansowane technologicznie samochody dla służb bezpieczeństwa publicznego i Sił Zbrojnych, w tym jednostek straży pożarnych 35 krajach na czterech kontynentach.

















